maanantai 26. lokakuuta 2009

Heinäsirkka

Sisareni mies bongasi kesällä kirpputorilta kummallisen, armeijan roinalta näyttävän vihertävän metalliboksin, jossa on nahkainen kantokahva:
Sisareni avasi boksin ja kohta sain töihin kuvaviestin: "Jos minä en ota tätä, haluatko sinä tämän viitosella?" Vastasin hädissäni usealla viestillä: "Haluan jos sinä et halua!", "Osta se mulle.", "Otan sen!" ja "Kumpi sen saa?". Minä sain tämän kaunokaisen, vaikka selvisi, että sillä on HISTORIA: Tämä on Elna #1, lempinimeltään Grasshopper. Tavaro S.A. valmisti tätä ensimmäistä vapaavarrellista kannettavaa ompelukonetta vuosina 1940 - 1952 Genevessä Sveitsissä. Useimmat tuon ajan ompelukoneet olivat väriltään musta-kultaisia, joten vihreä väri oli jotain erikoista. Väristä kone saikin lempinimensä Grasshopper.Kaikissa ennen vuotta 1963 valmistetuissa Elna-ompelukoneissa sarjanumeron ensimmäinen numero kertoo valmistusvuoden. Sarjanumeron mukaan minun koneeni on valmistettu vuonna 1946. Eläkeiässä siis ja edelleen näin hehkeä!
Kuljetuslaatikosta saa näppärästi ompelupöydän. Hopeanvärinen vipuvarsi kääntyy alaspäin ja toimii koneen polkimena. Pienestä tarvikerasiasta puuttuu kansi eikä ohjekirjanenkaan ole säilynyt minulle asti, mutta parasta koneessani on se, että se toimii!

1 kommentti:

Tuulella kirjoitti...

On se vaan niin hieno! Ei muuta kuin heinäsirkka sirittämään eli ompeluksia pukkaamaan...

Onnittelut myös sadasta blogissa käyneestä lukijasta!